2011. október 28., péntek

Az évszázad üzlete

Kanadában is nagyszerű politikusok hoznak nagyszerű döntéseket. Erre jó példa a haditengerészetnek 1998-ban megvásárolt négy darab, használt, dízel üzemű tengeralattjáró esete. Jean Chretien kormánya akkoriban nagyon büszke volt a jó vételre - ugyanis mindössze 750 millió dollárt fizettek a briteknek az elvileg kiváló állapotú hajókért, melyek csak két évet működtek, mielőtt lecserélték az egész ottani tengeralattjáró-flottát atommeghajtásúra.


Visszatekintve azonban úgy tűnik, hogy ebből az összegből minden egyes cent kidobott pénz. Hiszen például a Chicoutimi összesen két napot szolgált az azóta eltelt 13 év alatt. Már a legelső útja során kigyulladt ( a tűzben egy matróz életét vesztette és többen megsérültek), és még mindig nem sikerült befejezni a javítását. Talán két év múlva fog elkészülni, ha minden jól megy.

A Victoria már akár jövőre is kihajózhat, de valószínűleg 2016-ig kell várni, mire mind a négy tengeralattjáró bevethető lesz. Addigra pedig az előzetes becslések alapján 3 milliárdra fog rúgni a rájuk költött pénz - ennyiért akár új hajókat is lehet kapni.

A Harper-kormányban állítólag felmerült, hogy új, atommeghajtású tengeralattjárókat vásároljanak. Steven Staples katonai szakértő viszont úgy látja, hogy Kanadának nem lehet égető szüksége további tengeralattjárókra, ha ez a négy sem hiányzott olyan nagyon az utóbbi évtizedben. A kormány amúgy is nemrég szavazott meg 25 milliárd dollárt a felszíni flotta fejlesztésére - oldják meg azzal az ország védelmét.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése